SaaS vs On-Premise
Om te werken met Microsoft 365 Business Central heb je een plek nodig waar je alle data op kunt slaan. Je kunt ervoor kiezen om deze data te laten installeren op een server binnen je bedrijf. Dit heet On-Premise software. Maar je kunt er ook voor kiezen om deze software via de Cloud (online) aan te bieden aan je medewerkers. Als je dit doet, dan spreek je van Software as a Service. Aan beide manieren van werken hangen voor- en nadelen. Het is belangrijk om goed na te denken over welke manier voor jezelf, en het bedrijf het beste werkt. Daarom hebben we alle voor- en nadelen hier voor je neergezet!
SaaS
Bij Software as a Service, ofwel SaaS genoemd. Bied je de software als online dienst aan. Hierdoor kan iedereen op elk gegeven moment, mits diegene een internetverbinding heeft, werken. Ook betaal je bij SaaS een maandelijks bedrag per gebruiker. Je kan dit continu aanpassen en abonnementen weghalen of juist bijbestellen.
Iets wat de laatste jaren steeds meer wordt gedaan is thuiswerken waardoor SaaS ook steeds aantrekkelijker wordt. Het enige nadeel van SaaS is dat alles via het internet en de Cloud verloopt. Hierdoor is het wel noodzakelijk dat er een goede internetbeveiliging tot stand wordt gebracht. Maar doordat je zelf geen hardware-investeringen hoeft te doen of geen private Cloud partij nodig hebt, is SaaS vaak een stuk voordeliger dan On-Premise.
On-Premise
Bij On-Premise kun je ook gebruik maken van de software. Alle gegevens worden opgeslagen op een lokaal geïnstalleerde server. Het aanschaffen van een eigen server en het onderhoud daarvan kan vrij prijzig zijn. Daarnaast moet je ook zorgen voor een ruimte waar de server in kan staan en in deze ruimte moet genoeg verkoeling aanwezig zijn om de server goed te kunnen laten werken. Verder zou je ook zelf moeten zorgen voor een back-up en een stabiele en veilige internetverbinding voor de thuiswerker.
Bij On-Premise is het belangrijk dat er iemand binnen het bedrijf is, of een externe IT partij, die de server kan updaten zodat de software goed kan blijven draaien.
Voordelen van On-Premise zijn dat je zelf controle hebt over de snelheid, connectiviteit en veiligheid van jouw gegevens. Alles staat namelijk op de plaatselijke server. Er is wel voldoende kennis nodig om de omgeving draaiend te houden en in het geval van uitval of een hack een goede back-up en bijbehorende procedure te hebben.
Hieronder hebben we nog een keer alle voor- en nadelen op een rijtje gezet:
SaaS – Cloud:
- Voor de Cloud versie is geen hardware nodig zoals servers binnen het bedrijf of servers via een externe partij.
- De onderhoudskosten van Business Central Cloud zijn een stuk lager. Updates worden namelijk automatisch gepland en gemanaged door Microsoft en de Microsoft-partners.
- Data wordt bewaard op de servers van Microsoft Azure en je kan je Business Central omgeving via het internet bereiken.
- Alle software-updates zijn automatisch en hierdoor zul je altijd de nieuwste versie van Business Central tot je beschikking hebben.
- Er worden meerdere back-ups voor je Business Central omgeving gemaakt.
- De Cloud versie van Business Central is minder makkelijk aan te passen in vergelijking met On-Premise. De meeste aanpassingen worden gedaan via extensies.
- Je kan Business Central vanuit de Cloud overal bereiken, op elk apparaat, zolang je een stabiele internetverbinding hebt.
- Je kan makkelijk extra gebruikers toevoegen of verwijderen.
- Je kan de functionaliteit van Business Central vergroten door Apps te kopen via Microsoft AppSource die belangrijk zijn voor jouw bedrijf.
- De Cloud versie van Business Central zorgt ervoor dat het mogelijk is om Business Central te integreren met andere Microsoft-producten zoals bijvoorbeeld Power Platform.
- Power BI is volledig geïntegreerd met de Cloud versie van Business Central.
- Je kan Microsoft Teams integreren met Business Central.
On-Premise:
- Bij On-Premise is het belangrijk dat je beschikt over de juiste hardware en de ruimte om de servers te kunnen plaatsen en beheren, dit kan ook door een externe partij worden gedaan.
- Om On-Premise goed te laten lopen is het belangrijk om een IT-afdeling te hebben binnen het bedrijf, of om de updates en onderhoudswerkzaamheden uit te besteden aan een extern IT-bedrijf.
- Je hebt zelf controle over snelheid, connectiviteit en veiligheid.
- Data wordt opgeslagen op de lokale server waardoor je volledige toegang hebt tot alle data. Je kan de software bereiken door in te loggen op je werkplek binnen het bedrijf, of via een VPN-verbinding buiten het bedrijf.
- Software updates zijn niet automatisch en zullen door een interne IT afdeling of een extern IT-bedrijf geïnstalleerd, technisch getest en uitgevoerd moeten worden.
- Er zullen altijd handmatig back-ups moeten worden gemaakt en er moet altijd een herstelplan zijn voor het geval dat de server het niet meer doet.
- Het is makkelijker om de On-Premise versie van Business Central aan te passen naar de behoeften van je bedrijf.
- Je hebt geen internetverbinding nodig om Business Central te kunnen gebruiken.
- Om Business Central buiten het bedrijf te kunnen gebruiken moet er een veilige verbinding naar buiten worden opgezet.
- Het is minder makkelijk om gebruikers toe te voegen aan de On-Premise versie aangezien je meer handelingen moet verrichten zoals handmatig een licentie uploaden (downtime) en gebruikers zelf moet bijhouden in een Active Directory.
- Bij On-Premise kun je geen gebruik maken van AppSource om apps te installeren die je Business Central functionaliteit vergroten.
- Je kan integreren met andere Microsoftoplossingen zoals Power Platform, maar hier is wel een data poort voor nodig.
- Teams kan niet worden geïntegreerd met de On-Premise versie van Business Central.
Voor meer informatie kun je contact met ons opnemen!